Disclaimer|   Contact

Afbeelding van Veni etinam logo

Digging in hard ground is more relaxing to a worm than going fishing...

spacer spacer spacer

No Shit...

Niet alles is shit...
Ok toegegeven in het leven van een notoire zeikerd zijn dergelijke momenten zeldzaam, maar er is ook nog wat te vieren. Jawel!

S.T.A.L.K.E.R endings

Dat is nog eens gemak: alle foute S.T.A.L.K.E.R endings gedumpt op YouTube op een rijtje!

I made it!

Verwijzingen

Dit *kuch* 'artikel' refereert aan inhoud op andere websites:

Favorieten

Ik kan het me bijna niet voorstellen maar mocht je déze webpagina in je favorieten willen opslaan dan kan dit door hier te klikken.

Qrcode

Pak het moment,

QRCode

want voor je het weet is ie weg, foetsie!

Na maanden

gewacht te hebben kon ik vandaag in de gameshop het langverwachte derde deel van de game S.T.A.L.K.E.R ophalen. Natuurlijk wel pas na afdracht van een dertigtal euri's want voor niets gaat de zon op en de eigenaar van die shop moet natuurlijk ook leven.

Nu kan ik me voorstellen dat er kijkbuislezertjes zijn die na het lezen van bovenstaande denken:

S.T.A.L.K.E.R?

Wat de fok??

Dus laat ik het even uitleggen:

Schermafdruk uit Shadow of Chernobyl S.T.A.L.K.E.R is een PC game waarvan in maart 2007 na maar liefst vier jaar wachten het eerste deel uitkwam. In het kort komt het spel er op neer dat je een karakter speelt die allerlei opdrachten kan uitvoeren in een post apocalyptisch landschap dat gesitueerd is in het gebied rond de destijds in 1986 ontplofte kerncentrale van Tsjernobyl. Niet om tch nog even te kunnen zeiken: maar dat moment staat mij nog goed bij aangezien ik mij toen ten oosten van Lublin in Polen bevond... Tjonge dat was best wel even zweten toen... Temeer omdat in Polen er op standaard communistische wijze aandacht aan de ramp werd gegeven en je dus geen idee had van hoe ernstig het allemaal was. Niet dat dit veel uitmaakte bemerkte ik een week later terug in Nederland, de westerse media informeerde al niet veel beter! Afijn, pas veel later hoorde de wereld over de heldendaden verricht door Russische brandweer uit Pripjat, Tsjernobil, Polesskoe en zelfs uit het 130 km verder gelegen Kiev. Hoewel de brandweerlieden nauwelijks beschermd waren tegen de sterke straling en de enorme hitte nam het merendeel van hen deel aan de bluswerkzaamheden. Onder zeer zware omstandigheden slaagden zij erin om vanaf het dak van de turbinehal de branden onder controle te krijgen. En wat te denken van die filmbeelden van die jonge soldaten die een paar dagen later in provisorische 'beschemende kleding' op het dak van de centrale hoog radioactieve brokstukken stonden te ruimen. Er zijn vandaag de dag van deze helden niet veel nog in leven. Jaren later gingen in Polen geruchten over in dat gebied aangetroffen misvormde honden en eekhoorns minstens net zo groot als een hond de ronde. Wat er van waar is weet ik niet, wel weet ik dat nu decennia later kinderen en volwassenen woonachtig in dit gebied massaal lijden aan leukemie...

In het spel wordt het gebied geplaagd door hordes gemuteerde wezens en wordt het streng bewaakt door het tot de tanden toe bewapende Oekraense leger die onbevoegden met grof geweld wegjaagt en soms ook beroofd. Desondanks wordt 'de zone', want zo heet dit gebied, overspoeld door hordes gelukszoekers. Deze zogenaamde 'Stalkers' zijn schatzoekers, vaak met een crimineel verleden, die 'de zone' afstruinen op zoek naar allerlei kostbaarheden. Natuurlijk loopt er ook allerlei vaag gespuis zoals rovers zonder enige ethische grenzen rond die zonder pardon de trekker overhalen. De Stalkers daarentegen zijn in eerste instantie neutraal tegenover je. Vaak zul je samenwerken met andere Stalkers, of klusjes van ze aannemen om beloningen te verdienen.

Scene uit de Russische film Stalker van regiseur Andrej Tarkovski, De in het spel gevolgde verhaallijn borduurt een beetje voort op het verhaal zoals deze werd verteld in de gelijknamige Russische film uit 1979 van de Russische regisseur 'Andrej Tarkovski'. Net zoals in het spel overheerst hierin een grimmige en onheilspellende sfeer, je weet wel.. zo eentje dat ieder moment je laatste kan zijn.
Het karakter dat je speelt is zelf ook een 'Stalker' en je kunt geld verdienen door klusjes voor anderen op de knappen. Door deze missies ben je in staat betere uitrusting of wapens te kopen en indien je het goed speelt kun je zelfs maatjes worden met groepen of jezelf bij een bepaalde groepering aansluiten. Kortom de spelervaring en zelfs de afloop van het (eerste) deel 'Shadow of Chernobyl' wordt door je gedrag en je acties bepaald. En ik kan het weten.. ik heb zover ik weet naar alle verschillende einden toegespeeld.

Schermafdruk uit Clear Sky Het tweede deel van S.T.A.L.K.E.R dat eind 2008 uitkwam speelt zich wat betreft de tijd, en dit is eigenlijk een logisch gevolg van het einde van deel n, af vr het eerste deel. Ingewikkeld? Ja nogal... Kennelijk hadden de ontwikkelaars destijds niet gedacht dat het spel zo zou aanslaan. En tja wil je dan een opvolger uitbrengen dan rest je niets meer dan het 'Clear Sky' deel vr het eerste deel in de tijd te plaatsen. 'Clear Sky' richt zich meer op de verschillende groeperingen die zich ophouden rondom de centrale. Ook nu heb je de keuze om bepaalde groeperingen te helpen maar de gevolgen hiervan zijn nu al veel meer gedurende het spel merkbaar. Toch valt mij eerlijk gezegd het einde een beetje tegen... En ook het toegevoegde deel 'de moerassen' is in het begin een beetje wennen. Leuk om te zien is dat in deze aflevering de omgeving er minder gehavend uitziet dan in 'Shadow of Chernobyl'.

Het eerste deel 'Shadow of Chernobyl' crashte nogal eens en dat maakte dat voor het spel nogal wat verbeteringen moest worden uitgegeven. Toepassen van deze patches loste doorgaans behoorlijk wat problemen op maar hadden vaak ook tot gevolg dat eerder opgeslagen niveaus van het spel niet meer konden worden geladen. Erg vervelend, en dit droeg absoluut niet bij aan de reputatie van het spel. Uiteindelijk zijn de meeste programmeerfoutjes wel opgelost maar het gevolg was wel dat nogal wat liefhebbers het tweede deel veel later aanschafte in de hoop dat onderwijl uitgebrachte patches het spel beter speelbaar maakte.

Afbeelding van de Stalker Complete 2009 modificatie. Een absolute verbetering van 'Shadow of Chernobyl' was de 'Complete 2009' modificatie uit december 2009. Niet alleen de gameplay was aanzienlijk verbeterd, karakters gedroegen zich natuurlijker, maar ook grafisch was er behoorlijk wat vooruitgang geboekt. In deze modificatie zijn allerlei wijzigingen gemaakt door andere 'MOD' makers overgenomen en gebundeld. Zo kun je in deze modificatie defecte wapens laten repareren en kun je de nacht overslaan door ergens in je slaapzak te overnachten! Man man.. ook deze modificatie heb ik, ik zou bijna zeggen: na-tuur-lijk, kapot gespeeld! En ondanks dat ik 'Shadow of Chernobyl' werkelijk maandenlang heb gespeeld beschouw ik 'Complete 2009' als ht spel zoals dit door de makers was bedoeld.

Maar wacht, het wordt nog leuker! Pavel, want zo heet die dude verantwoordelijk voor 'Complete 2009', werkt aan een 'Clear Sky Complete'. Zr binnenkort brengt Pavel hiervan versie 1.0 uit!!!

Tering, nou dat wordt dus druk druk druk.. want straks gaat de vandaag aangeschafte S.T.A.L.K.E.R DVD van 'Call of Pripyat' de lade in...

Straks? nog sterker... NU!!

Naar boven