Er zijn een paar dingetjes in het leven waar lief niet echt vrolijk van wordt. Laten we zeggen dat ze daar wat zwaarder dan de rest van de dagelijkse beslommeringen aan tilt. Je weet wel, echt geen onoverkomelijke zaken, maar gewoon een paar dingetjes om, als je leven je lief is, rekening mee te houden.
Vraag me niet waarom, maar lief heeft iets met schoenen. En ook met chocolade trouwens, waar ze een leuke theorie over heeft die dan weer op de één of andere, ja op een bijna magische manier, iets met schoenen te maken heeft. Vraag me niet hoe dit allemaal zit, ik snap er na al die jaren nog steeds niets van. Maar neem van mij aan dat je dit gewoon moet accepteren...
Afijn, niet met haar schoenen lopen fokken dus. Want de collectie die ze heeft, en Nee die is echt niet zo groot, zegt ze zelf... heeft ze met zorg opgebouwd. Man, daar zit wat vrouwuren is. En moeite natuurlijk. Dat ook. Zo vlak na werktijd nog even snel naar de winkel. Of tussen de werkzaamheden door. Op koopavond. Wat betreft is de koopzondag een zegen! Maar goed..
Lief heeft een probleempje met een paar leren schoenen die ze begin dit jaar, na veel *kuch* onderzoek en prijsvergelijkingen heeft aangeschaft. Ja, met korting, want daar zijn we beiden tuk op, we moeten immers in dit land al genoeg nivelleren solidair zijn met allerlei geïmporteerde kanslozen. Gekocht mét korting bij één of andere schoenenzaak ergens in het centrum van Haarlem, ZIENGS. Nou en van die schoenen dus, oké eentje ervan dan, begint naast de rits het leer te scheuren!
Tja en dan zijn natuurlijk de rapen gaar...
Lief dus terug naar die ZIENGS vestiging en al snel bleek dat de klacht een beetje, hoe zal ik het zeggen, 'stroef werd afgehandeld'. Men kon daar niet zomaar een uitspraak over de schade doen. Dus liet lief de schoen in kwestie achter. Je weet wel, voor *kuch* onderzoek . Kennelijk verricht door iemand die meer van schoenen af weet dan de juffrouw die lief te woord stond. Nou ja in ieder geval werd lief kort erop thuis gebeld. Ja inderdaad, repareren kon niet meer. Maar er was een oplossing! Jawel. Lief kon een tegoedbon van €20,- krijgen als ze in de vestiging nieuwe aanschafte.
Nou zat het probleem niet zo zeer in het aanschaffen van nieuwe heb ik begrepen maar meer in die €20,- tegoedbon. En om kort te zijn, het wordt anders een reuze ingewikkeld verhaal, ging lief hier niet mee akkoord. Schoenen van die prijs en dus bijbehorende kwaliteit, althans dat beweren die verkoopstertjes altijd als ze je een duurder exemplaar proberen aan te smeren, moeten toch bestand zijn tegen een marginaal jaartje lopen. Vond ze. En geloof me, vanwege de omvang van haar schoenencollectie is het bijna uit te rekenen hoe weinig ze op deze exemplaren heeft gelopen! En dus stelde lief voor de kwestie bij de manager voor te leggen. Lief is in tegenstelling tot Eli in dit soort zaken ietwat diplomatieker. Eli trakteert zo'n domme trut verkoopstertje namelijk meteen op een blafmomentje... Ze zou gebeld worden werd er toegezegd maar na een weekje, lief was nog steeds niet gebeld, is ze zelf, ik meende ietwat geïrriteerd, maar even langs gegaan en kwam later met de schoen thuis. Niet gerepareerd en geen fatsoenlijke compensatie...
Tja en dan is Eli natuurlijk wel verplicht om *kuch* assistentie te verlenen. Ik bedoel, die heeft echt geen zin in wekenlang gemok en zow.. Ik bedoel, weet je wel hoeveel chocolade je daar tegenaan moet gooien? En hoe schadelijk dit wel niet is voor haar figuur? Nee man,.. afwachten is geen optie. Geloof me!
Dus werd er een brief opgesteld. Een officiële ingebrekestelling. Eentje in de trant van, als reparatie niet mogelijk is dan niet zeiken én hier met leuke vervangende exemplaren of een fatsoenlijke compensatie. En Nee, dan hebben we het niet over een miezerige tegoedbon van €20,-.
Voor de zekerheid had ik de webstek van die ZIENGS club uitgeplozen en gezien dat men daar nogal, laten we zeggen creatief met het begrip 'garantie' om gaan. Dus met de regelgeving maar ook met de manier waarop men klachten afhandelt trouwens. Je kunt namelijk ook online bestellen en dan gelden er weer andere regels voor wat betreft de klachtafhandeling. Zo in de trant van, je moet niet hier zijn!
. Maar goed... Ik had voor de zekerheid door het bijsluiten van een digitale scan van de brief het hoofdkantoor per e-mail ook even van de 'ingebrekestelling' op de hoogte gesteld met de mededeling dat we ervan uitgingen dat zij op een fatsoenlijke regeling zouden toezien. En inderdaad deze reageerde de week erop al! Of lief even haar telefoonnummer wilde doorgegeven. Dan kon de rayonmanager haar het even 'uitleggen'...
Nou mooi dus niet!
Het is nu inmiddels een dikke twee weken na de ingebrekestelling en we hebben geen enkele reactie van de ZIENGS vestiging in Haarlem gehad. Had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. Want ik weet nu al wat er als argument hiervoor door ZIENGS zal worden aangevoerd. Dat lief niet 'openstond' voor het zoeken naar een oplossing...
Beste ZIENGS lutsers, een schriftelijke ingebrekestelling is een schriftelijke ingebrekestelling. En daar reageer je als geadresseerde schriftelijk op. Gewoon netjes zoals het hoort volgens de geldende regels. Je weet wel, de wettelijke. En niet volgens die van jullie.
Epiloog
We hebben hierna nooit meer iets van Ziengs vernomen en omdat er wel belangrijkere zaken zijn dan lutserclubs zoals Ziengs heb ik lief iets met chocolade cadeau gedaan nadat ze zichzelf had getrakteerd. Iets met schoenen, dacht ik...