Disclaimer|   Contact

Afbeelding van Veni etinam logo

Digging in hard ground is more relaxing to a worm than going fishing...

spacer spacer spacer

Verlichting

Planten kunnen in tegenstelling tot dieren en mensen met behulp van licht alle noodzakelijke organische substanties zelf aanmaken. Deze uitvinding van de natuur, waardoor al drie miljoen jaar geleden de eerste algen op aarde onstonden, is één van de grootste prestaties. Ook wij danken hieraan ons leven. De motor voor dit proces om van anorganische substantie voedingsstoffen een organische substantie te maken is de energiedrager licht.

Verwijzingen

Dit artikel refereert aan inhoud op andere websites.

Favorieten

Ik kan het me bijna niet voorstellen maar mocht je déze webpagina in je favorieten willen opslaan dan kan dit door hier te klikken.

Qrcode

Pak het moment,

QRCode

want voor je het weet is ie weg, foetsie!

Ofschoon

de verlichting prima werkte vond ik toch dat de plaatsing van de Electronische Voorschakel Apparaten (EVSA) beter kon. De originele Jamicon was met de rug op de metalen grondplaat gemonteerd en dit had tot gevolg dat de geproduceerde warmte zich veel gemakkelijker liet afvoeren.

Detailfoto van de oude montage van de electronische voorschakel apparaten.
Aan het einde van de dag waren de EVSA's behoorlijk warm en naar mijn idee werd dit veroorzaakt doordat beide 'zwevend' waren opgehangen.

De bevestigingspunten bestonden uit een stukje hoeklijn en beide EVSA's werden eigenlijk voornamelijk door de lucht gekoeld.

Omdat deze constructie mij toch niet erg kon bekoren heb ik vandaag beide EVSA's van aluminium een koelrib voorzien die direct op grondplaat is gemonteerd. Waarom vraag je jezelf af?

De lichtkap van de Red Sea Max is van plastic en in het fabrieksmodel komt slechts één voorschakel apparaat voor. Nu zal de extra warmte die geproduceerd wordt door een extra voorschakelapparaat welmeevallen, er wordt welextra ruimte in lichkap in beslag genomen. Het zou best wel eens kunnen zijn dat de koeleing dan niet meer optimaal is.Wat precies het gevolg hiervan op de EVSA's is weet ik niet. Ik weet dat ze een behoorlijke temperatuur verhoging aan kunnen maar ik wil liever geen 'roodgloeiende' Red Sea Max lichtkap...

Foto van de imitatieboom op zijn kop voorzien van epoxy.
Aan het einde van de dag waren de EVSA's behoorlijk warm en naar mijn idee werd dit veroorzaakt doordat beide 'zwevend' waren opgehangen.

De koelribben bestaan uit een aluminium L profiel van 2 x 4 cm. De twee Osram QTI's worden met de 'ruggen' tegen elkaar op de koelribben gemonteerd.

De aluminium profielen worden op hun beurt weer op de aluminium grondplaat gemonteerd.

Met veel passen en meten ben ik erin geslaagd de huidige schroefgaten te hergebruiken.

Foto collage van het monteren van de Electronische Voorschakel Apparaten
De schroefgaten van de grondplaat verbinden deze nu niet alleen met de plastic lichtkap maar houdt ook de rechtse koelrib op zijn plaats.

De oude schroefgaten van de oude Jamicon VSA worden gebruikt om zowel de linkse koelrib alswel de grondplaat te fixeren.

Beide koelribben zijn met behulp van bouten met elkaar verbonden waarmee ook beide EVSA's zijn gemonteerd.

Het totaal koelend oppervlak is aanzienlijk vergroot. De grondplaat kan vanwege de directe thermische koppeling met beide koelribben een groot deel van de warmte absoberen en afstralen aan de lucht die door de ventilatoren langs dit oppervlak wordt gestuurd. Ook is de constructie steviger dan de oude hoeklijntjes.

Next!

Naar boven