We staan er waarschijnlijk niet dagelijks bij stil hoezeer wij afhankelijk zijn van techniek. Ik in ieder geval niet en dat is als techneut toch wel een beetje vreemd. Neem nu de mobiele telefoon. Zou jij vandaag de dag zonder kunnen?
Ik kan me niet meer voorstellen dat ik in 1986 alleen en in een klein autootje afreisde naar een paar vrienden in Polen met alleen een wegenkaart. Niks geen overleg met het thuisfront of een sms naar mijn vrienden dat ik net de DDR grens bij Marienborn/Helmstedt was gepasseerd. Ik nam een sprong in het diepe en had eigenlijk helemaal geen idee waar ik aan begon.
Nou sinds die tijd is er wel wat veranderd zeg! Vandaag de dag zijn er die Twitteren dat ze straks naar de bakker om de hoek gaan, maken ze foto's van het brood die ze in hun Picasa webalbum opslaan en uploaden ze het verslag van deze reis naar Youtube! Tja beste kijkbuislezertjes het kan allemaal, de techniek is er, dus waarom zouden we deze niet gebruiken?
Zelfs moedertjelief is tegenwoordig mobiel. Zij kan nu van overal ter wereld bellen en gebeld worden. Niet dat ze daar zoveel gebruik van maakt. Ze is van een generatie die vind dat je met zo'n duur telefoontarief alleen moet bellen als je iets zinnigs te zeggen hebt. Vroeghur namelijk hadden wij thuis helemaal geen telefoon! Nee zij SMS'ssst liever. Gewoon even per SMS laten weten hoe het weer op de vakantiebestemming is bijvoorbeeld, da's namelijk veel goedkoper. Als je de leeg verstuurde SMS'jes niet meerekent. Want om de één of andere vage reden wordt door haar de juiste volgorde van alle handelingen wel eens vergeten. Niet dat dit ertoe doet, het is een kwestie van regelmatig je telefooncache legen, want het is altijd leuk iets van haar te vernemen.
Afgelopen weekend bleek dat haar net aan anderhalf jaar oude mobiele telefoon raar begon te doen. De telefoon piepte vreemd als deze op de lader werd gezet en in het display stond steeds weer een andere melding te lezen. Iets over lader losgekoppeld
wist zij mij te vertellen toen een dag later de telefoon dood leek. Einde belluh dus en dat was erg vervelend aangezien mijn lief en ik deze telefoon aan haar hebben gegeven om bij zich te steken als ze op pad gaat. Ze is de kwiekste niet meer en dan is een mobiel wel zo gemakkelijk als er iets is, toch?
Senior?
Natuurlijk dacht zij daar aanvankelijk ietwat anders over want suggereer niet dat ze op leeftijd raakt... En trouwens zijn die telefoons allemaal niet hartstikke ingewikkeld en gaan ze niet al stuk als je op de verkeerde knop drukt? Volgens haar dan... en eigenlijk had ze best wel een punt. Zij heeft net zoals zoveel andere niet zoveel aan de allermodernste touchscreen telefoons. Zo krijgt zij de 'gestures', dat zijn aanrakingen op het telefoonscherm die een gebaar voorstellen, waarschijnlijk toch nooit onder de knie mede omdat die schermpjes veel te klein zijn. Juist daarom hadden wij een simpele GSM op het oog met van die grote toetsen en met een contrastrijk schermpje. Je weet wel, zo'n 'senioren telefoon' Nou dat had wat voeten in de aarde zeg.. de naam van dat ding alleen al.. maar goed na wat gesputter wisten we uiteindelijk toch zo'n apparaat bij haar achter te laten en na de eerste oefeningetjes kon er zowaar gebeld worden. Tja dat is wel wat anders dan die eerste draaischijftelefoon die vroeghur bij ons in de gang hing, zo naast de meterkast...
Nu, zo'n anderhalf jaar later, gaat de bediening best lekker vlot. Oké toegegeven, dat SMS'en gaat nog altijd niet gelijk de eerste keer goed...
Mijn lief en ik hebben voor dit merk gekozen omdat wij een paar jaar geleden in het huisje van mijn schoonmoeder een type met grote druktoetsen en alarmfunctie hebben geplaatst. Het alarm van dat type kan geactiveerd worden met behulp van een medaillon dat om de nek wordt gedragen en waarop een grote alarmknop is bevestigd. Na indrukken hiervan zal de telefoon geheel automatisch een scenario afwerken dat eruit bestaat dat met personen uit het adresboek telefonisch contact gezocht wordt. Degene die opneemt krijgt een vooraf ingesproken (hulp)boodschap te horen en kan vervolgens gewoon spreken met de hulpzoekende die hiervoor de telefoon niet eens hoeft aan te raken!
We hebben deze functie op geregelde tijden gecontroleerd en wat opviel was de gebruiksvriendelijkheid hiervan. Het scenario kan worden afgebroken als de degene aan de andere kant van de lijn een bepaalde toetscombinatie intoetst of met behulp van het medaillon. Overigens ging plaatsing van deze telefoon niet van een leien dakje. Er werd door schoonmoeders nogal wat tegen gesputterd... in geval van nood?
Hulpbehoevend?
Hoe kom je d'r bij zeg!
Afijn, terug naar de mobiel van moederlief. Na een goegeltje vond ik de website van Hesdo, dit is de importeur van o.a de Fysic telefoons, en bleek dat er twee jaar garantie op de telefoon gegeven werd. Nu was de vraag wel of geen garantie voor mij eigenlijk geen issue want ik wilde gewoon een vervangende batterij zodat moeders weer snel mobiel de straat op kon. Een e-mail was vervolgens snel verstuurd en al op de eerste werkdag kreeg ik antwoord van de importeur: of ik een kopie van de bon kon opsturen tezamen met de adresgegevens van moeders. Een nieuwe batterij zou dan worden opgestuurd! Nou dat voelde meteen goed aan want eerlijk gezegd had ik een traject van weken zeuren en leuren verwacht.. Aldus instrueerde ik moederlief de bon naar me op te sturen. Ik had het plan om deze te scannen en per e-mail in te dienen want dat zou waarschijnlijk sneller gaan dan door moeders ergens een kopietje van de bon te (laten) maken. Ik sprak met moeders af dat als het allemaal niet zou lukken ik alsnog in de auto zou stappen om de bon bij haar op te halen. Met een beetje geluk kon ze zo binnen week weer mobiel zijn. Echter,.. nog voordat ik de bon binnen had kreeg ik een vervolg e-mailtje van de importeur dat ik mij die moeite kon besparen. De nieuwe batterij werd onder garantie naar moederlief opgestuurd. Tjonge, dat is service!
Dit weekend was ik bij moeders op bezoek. De batterij had zij van de week toegestuurd gekregen, of ik deze maar even in de telefoon wilde plaatsen. Ze kon dan weer op pad want ja, ze voelt zich met die mobiele telefoon een stuk zekerder!
Eind goed al goed dus en voor al die zemelaars die beginnen te zeiken dat ik op schandalige wijze reclame maak..
JA.. en voor zo'n service zeker ook nog eens ongegeneerd!
Capisce amigo?