Op advies is dit *kuch* artikel op 23 juli 2014 aangepast!
Er zijn somsvan die momenten dat je denkt "zal ik wel of,.. zal ik niet". En dat je dan kiest voor "wel" omdat als het "niet voor elkaar komt" je dit hoogstens wat ergernis op zal leveren. Bijvoorbeeld omdat je niet zoveel te verliezen hebt. Of omdat de webshop waar je een artikel aan wilt schaffen aan het TV programma 'Welcome Home' van Natasja Froger heeft meegewerkt. En het dus naar je idee gewoon niet vaut kán gaan,.. Of wel?
Even voor de nu glazig kijkende kijkbuislezertjes, in dat televisie programma helpen vrijwilligers mensen die door 'onvoorziene' omstandigheden in de problemen zijn geraakt. Tenminste, dat staat op zo'n met allerlei foto's opgeleukte webpagina waarvan (ook) ik me afvraag waar het nu precies over gaat. Ik heb doorgaans namelijk niet zoveel op met lui die hun hypotheek niet kunnen betalen maar wel de allernieuwste LCD TV in huis hebben staan of die meerdere malen per jaar op vakantie gaan. En ook niet met televisieprogramma's die dergelijk low-life als 'zielig' typeert. Maar goed, daar lijkt het in deze aflevering niet over te gaan...
Waar dit *kuch* artikel over gaat is dat Eli eind juli van dit jaar online voor een stofzuiger ging shoppen. Iets dat vandaag de dag trouwens steeds meer Nederlanders doen want volgens een uiting gedaan door het Centraal Bureau van de Statistiek in mei staat ons Nederland in de Europese top van online winkelen. En dat is in schril contrast met laten we zeggen een tien jaar geleden. Toen sprak iedereen voornamelijk over de risico's van online kopen.
Gelukkig is er voor de consument sindsdien veel veranderd. Er zijn nu veel meer veilige manieren om online te kopen. En er zijn veel meer methoden om de betrouwbaarheid van webshops na te trekken. Natuurlijk, er blijven altijd hufters, sjageraars en oplichters bestaan, ook in de online shopping wereld maar deze worden gelukkig steeds vaker en vooral ook steeds sneller aangepakt. Consumentenorganisaties en verschillende consumenten programma's op de televisie weten geregeld dergelijk schorem aan de digitale schandpaal te nagelen.
"AHAAAA" zal je na voorgaande te hebben gelezen, uitroepen: "Eli heeft zich online een oor aan laten naaien!" br> Inderdaad... Eli is het bokje. Eli was, omdat ie nog een leuke voorraad stofzuigerzakken had liggen op zoek naar een gelijkend model stofzuiger. Een model dat jaren ervoor een leuk bedrag kostte maar dat ie nu kon scoren voor de zeer schappelijke prijs van 110 euri, inclusief verzendkosten. Een zuigertje die met een paar dagen in huize Eliveld zou staan. Volgens de webshop dan... Tja en en dan heeft Eli haast hé? Dan goegelt Eli niet zoals ie doorgaans altijd even doet naar ervaringen met zo'n shop en trekt ie sneller dan z'n schaduw zijn creditcard. "Hoppa, die sukker staat er wel met een weekje", dacht Eli toen de webshop zijn bestelling met per e-mail "Bedankt voor uw bestelling bij BUDGETHOUSE.NL" bevestigde.
Nou ja, een weekje werd het niet, ook niet twee trouwens... En toen begon Eli zo'n gevoel te krijgen. Damn... Zou ie er nou toch ingetrapt zijn? De 11e juli maar even mailen...
"De stofzuiger komt deze week bij ons binnen, zodra deze binnen is berichten wij u zo snel mogelijk." kreeg ik als antwoord.
Leuk, maar op de verkooppagina werd toch echt een leveringstijd van een paar dagen vermeld. Oké, en dan kan het een dagje of twee meer worden... Maar een levertijd van drie weken? Neuhhhhh daar trapt Eli niet in. Annuleren dus die hap, en ja hoor!:
"Wij gaan de order annuleren en het bedrag binnen 30 dagen retourneren."
Dat klinkt beter, oké, verdienen ze iets op de rente... maar goed. Steek die ouwe stofzuigerzakken dus maar daar, waar de zon niet schijnt want Eli gaat mooi offline shoppen voor zo'n supergoedkoop exemplaar. Gewoon hier om de hoek. Waar binnen no-time zo'n leuke zakloze Chinees werd gescoord. Eeeehhh... een zakloze stofzuiger dus hè? Nou, en die doet het prima en vroeg ik mezelf zo rond de 13e augustus zomaar af waar die 110 euri van Budgethouse eigenlijk bleven. D'r was namelijk nog niks binnen... even mailen maar weer:
"We gaan dit zo spoedig mogelijk in orde brengen." is het antwoord van Martijn op 13 augustus.
Hmmm... Ik zou toch zweren dat ik hier zo'n typische fok-joe bekijk het maar
e-mail in da box heb liggen. Even goegelen maar dan...
Tering, dat ziet er niet fraai uit. Het regent klachten over die tent. En niet alleen over Budgethouse maar ook al die andere 'formules'. Niet nagekomen leveringen, niet nakomen leveringstijden, niet kunnen leveren wat besteld was. Tjonge, die lui daar in Drenthe durven wel zeg!
Nou kun je natuurlijk niet zomaar direct "oplichting!!" gaan gillen. Er kan immers iets verkeerd gegaan zijn. Toch? Oké toegegeven de onderbuik speelt al aardig op, maar toch, het zou zo maar kunnen... Weet je wat, dacht ik bij mezelf, laat ik eens wachten tot... ehhhh ..de 22e augustus. Da's iets meer dan een week verder en dan hebben ze toch wel genoeg tijd gehad... toch?
Nou nee, want op 22 augustus was er nog niets overgemaakt en dus stuurde ik maar weer een e-mailtje terwijl ik voor mezelf al bevestigd zag dat ik gewoon werd belazerd. "het ligt reeds bij de boekhouding, deze zorgt ervoor dat het geld wordt overgemaakt" antwoordde Gert.
Ja vast man... ik ben nu toch echt heel erg sterk geneigd om een *kuch* artikeltje op me webstek te plempen. Als ik op verschillende fora de klachten lees heb ik nog mazzel, zo maak ik uit de reacties en klachten over dit bedrijf op. Er zijn er zat die voor ettelijke honderden, wat zeg ik.., die voor duizenden euri het schip in lijken te gaan! Een aantal mensen krijgen hun geld wel terug maar pas na maanden wachten. Gemiddeld 6 maanden, zo stel ik uit de reacties vast.
Kijk!!! Zo doet Budgethouse daar in het pittoreske Drenthe dat! Gewoon poen een paar maandjes lekker op een renterekening parkeren. De klanten zitten ver weg dus die wachten toch wel lijkt die webshop te denken. In de tussentijd loopt de opbrengst uit de rente lekker op en wordt de levering van andere goederen gefinancieerd, zo stel ik me voor. Tering, dat is nog eens een slim businessmodel!!
En omdat dit de spreekwoordelijke druppel is die de emmer doet overlopen gaat Eli er eens goed voor zitten om zo, hier en daar, een goegeltje te wagen naar de namen die in de e-mails voorkomen. Naar de foto's die op verschillende webpagina van deze webshop staan, naar adresgegevens. En naar uittreksels van de Kamer van Koophandel natuurlijk. Die ook!
En wat blijkt?
Er zijn in Nederland een aantal webshops actief onder een overkoepelende organisatie die zichzelf Interadius BV noemt. En dan niet zomaar een organisatie maar een Retailorganisatie gespecialiseerd in E-commerce
zo valt op de webstek van die organisatie te lezen. Nou en die luitjes timmeren aan de weg zeg!
Met verschillende formules is Interadius BV actief op internet. Iedere formule is gericht op een specifieke doelgroep, zo kunnen wij op iedere klantenwens inspelen. Het totale proces is in eigen beheer; van automatisering, financiële afhandeling, logistiek, tot after-sales. Dit maakt ons tot een unieke organisatie, die de klant een unieke service biedt.
Er staat ook:
Wij beschikken over meerdere afhaallocaties in Nederland, een eigen centraal magazijn met grote voorraden, wagenpark en ervaren gedreven medewerkers. Via onze eigen webshops bieden wij de unieke service, maar ook wanneer u een eigen webshop heeft kunt u profiteren van onze kennis. Doordat onze organisatie zeer flexibel is, kunnen wij ook diensten aanbieden voor uw webshop. Denk bijvoorbeeld aan een complete logistieke afhandeling of adviezen.
Man man man... Dat klinkt wel heel erg professioneel zeg! En, ik zou bijna zeggen, natuurlijk wordt bij zo'n professionele organisatie ook verwezen naar verschillende online formules. Je weet wel, formules waarvan ook Budgethouse.nl er eentje is. En natuurlijk kom je er ook dijken van namen tegen als "Kooptotaal", "Selektra", "Bestbabyshop", "Witgoedreus", "Witgoedland" en "Bellio". Namen die ik trouwens ook veelvuldig genoemd zie worden in de (klachten) fora van verschillende consumentenorganisaties zoals Radar, Kieskeurig en VARA's Kassa. Maar ja, dat zal wel toeval zijn... toch?
Als je zoekt op het adres waarop deze BV is gevestigd zie je dat veel van die on-line shops hetzelfde adres, namelijk 'Jules Verneweg' ergens in Emmen, hebben. En ondanks dat dit natuurlijk allemaal toeval is en dus ook niets hoeft te betekenen valt dit wel op. Toch?
Wat blijkt: directeur van Interadius BV is een zekere van Dijk van Van Dijk beheer BV. Ook uit Emmen. Zoeken op de BTW en KvVK nummers levert op dat Van Dijk beheer BV een zogenaamde Financiële holding is. Waar Van Dijk de enige medewerker van is.
Je zult het wel verwacht hebben, of juist misschien niet als het zo'n keurig bedrijf betreft natuurlijk, maar de 22e augustus kreeg ik op mijn informeren waar de restitutie bleef een emailtje:
Sorry voor het ongemak. Het ligt reeds bij de boekhouding, deze zorgt ervoor dat het geld wordt overgemaakt. Met vriendelijke groet, Gert nogwat.
Op mijn uiteindelijke 'ingebrekestelling' van 25 september antwoordt het bedrijf:
Wij gaan u gegevens nogmaals naar de boekhouding doorsturen en gaan ervan uit, dat het bedrag binnen enkele dagen op u rekening staat.
Ja ja... het kán natuurlijk aan mij liggen maar ik heb nu toch echt wel een beetje het idee met een standaard e-mailte van een niet al te snuggere te maken te hebben...
Ik heb zo langzamerhand genoeg van dit spelletje en daarom ga ik van de week bij de Politie in mijn woonplaats aangifte van 'Internet Oplichting' doen. Ik heb bij hen geïnformeerd wat ik hiervoor nodig heb en ik heb van de dienstdoende agent begrepen dat aangifte altijd aan te bevelen is als restitutie langer dan drie maanden op zich laat wachten, en je steeds met allerlei vage smoesjes aan het lijntje wordt gehouden.
- Probeer als je aangifte gaat doen dit te doen na het maken van een afspraak en zorg dat je dan alle e-mail correspondentie hebt afgedrukt.
- Zorg ook voor data van overschrijving, bankrekeningnummers en namen.
-Ga zelf ook op zoek naar info op het internet. Goegel en druk de pagina's waarvan je denkt dat ze relevant zijn af en neem ze mee.
-Laat de politie ook weten van internet fora waar de praktijken van dergelijk schorem wordt gepubliceerd. En ook belangrijk, doe op fora zoals die van Kassa, Kieskeurg, Radar of anderszins zelf ook verslag.
-Geef aan dat je aangifte hebt gedaan, wissel elkaars gegevens uit en geef dit door aan de politie.
Neem in ieder geval, hoe klein ook, nooit je verlies!
Al was het maar om andere consumenten tegen dit soort schorem te waarschuwen. Zoals ik al eerder schreef ben ik de boot ingegaan voor iets meer dan 100 euri. Niet iets waar ik een boterham minder om zal eten maar ik heb genoeg verhalen gelezen van mensen die voor ettelijke duizenden euri niet hebben gekregen wat ze hebben besteld en die nog steeds op hun geld wachten...
Ow, en denk niet dat het allemaal een misverstand is. Ik heb de webstekken van deze clubs onderzocht en deze zijn specifiek ingericht om klagers te weren! En NEE dit heeft helemaal niets met het voorkomen van scannen van e-mail adressen te maken zoals zij zelf aangeven.
Bedenk dat een volk krijgt wat het verdient!
Update 28 oktober 2012:
Laat ik Budgethouse weten aangeven bij de politie aangifte van internetoplichting te hebben gedaan. Ik heb hierop geen reactie ontvangen.
Update 3 november 2012:
Zojuist in de e-mail ontvangen: een anonieme boodschap, waarin werd gesteld dat ik op deze wijze natuurlijk nóóóóóit mijn 110 eurotjes terug krijg. M.a.w of ik dus even wil inbinden...
Dacht ut niet.
Update 8 november 2012:
Het bedrag is, na meer dan drie maanden, eindelijk op mijn bankrekening teruggestort.
Update 30 augustus 2013:
Budgethouse laat per niet ondertekende dreigmail weten dat ik deze webpagina binnen 48 uur moet verwijderen. Anders zijn 'zij' genoodzaakt verdere stappen te ondernemen en mij aansprakelijk te stellen voor de schade
... Het grappige is dat als ik vervolgens vraag met wie ik communiceer en wat de adresgegevens van die advocaat zijn, ik niets meer van 'ze' verneem...
Update 19 februari 2014:
In de mail een melding dat Van Dijk met de webshops No1Deals en No1DJshop van doen heeft. Iets met KVK nummers... Iemand die het weet?
Update 24 juni 2014:
Iemand die zich voor doet als 'Maurice van Dijk'* eist in twee dezelfde emailtjes die verstuurd zijn uit een vaag hotmail adres verwijdering van zijn gegevens en foto
op mijn website/forum klachtenkompas.nl. Man, man man... Die webstek is helemaal niet van mij... Is dit spam? Heb ik met een grappenmaker te maken?
* Van Dijk heeft later aan mijn hoster verklaard dat deze email van hem afkomstig is
Update 8 juli 2014:
Van Dijk start bij de hoster van mijn NL domein vanwege dit *kuch* artikel de 'Notice and take down' procedure.
Deze schrijft omdat de Melder geen duidelijke motivatie kon bieden waarom u niet in bent gegaan om diens verzoek om de inhoud te verwijderen, ontvangen we graag als nog uw toelichting.
Ik doe bij mijn hoster mijn verhaal en informeer hen ook over de uitermate vage emailtjes, en het uitblijven van reactie op mijn vragen.
Update 15 juli 2014:
In de meeldoos de beslissing van mijn hoster op het verzoek van Van Dijk.
Er was sprake van dusdanig veel redelijke twijfel dat het voor ons niet mogelijk is geweest om vast te stellen dat de publicatie onmiskenbaar in strijd is met de wet. Op grond hiervan hebben wij de eisen van de melder afgewezen.
Omdat ik de beroerdste niet ben, nee écht niet.., laat ik Van Dijk in antwoord op zijn email die hij mij dezelfde avond stuurt, weten een verwijderverzoek in behandeling te willen nemen. Van Dijk stuurt hierop een nauwelijks te ontwarren mailtje. Maar goed, belofte maakt schuld...
Update 21 juli 2014:
In de ochtend word ik door de dienstdoende politieagent van het Politiebureau in Klazienaveen opgebeld met de mededeling dat Van Dijk aangifte tegen mij doet. De agent en ik bespreken de zaak waar in ik aangeef dat, enkele uren nadat mijn hoster Van Dijk op de hoogte had gesteld van haar negatieve beslissing, ik, op zijn eigen verzoek een verwijderaanvraag van hem in behandeling heb genomen! En dat ik deze actie van Van Dijk niet kan plaatsen. Ik laat hem dit 's avonds ook per email weten, zijn reactie is bizar en onbegrijpelijk...
Update 23 juli 2014:
Op advies wijzig ik delen in dit artikel en diverse kakels. En wacht ik de uitnodiging voor verhoor af.
Update 25 juli 2014 (21:00):
Ah,.. het eerste 'vreemde' telefoontje is al binnen...
Update 27 juli 2014:
(Gisteren) Email van Van Dijk in de meeldoos:...
Op uw site heeft u enkele aanpassingen gedaan en ook aanvullingen. Ook de mail van maandag 21 juli 2014 heeft u daar nu gepubliceerd. Daar staat ook mijn naam weer in. Ik heb geen toestemming gegeven om die mail, mijn naam en dus ook niet om deze mail te vermelden op uw site.
Van de opvolgende regel krijg ik nu zo'n echte bedreigsmaak in me bakkes: Ik ga er dan ook vanuit dat dit een vergissing is van u en dat u dit direct weer verwijderd.
Je twijfelt nog? Nou dan trekt de laatste regel je zeker over de streep:Mocht dit maandag niet verwijderd zijn, dan ga ik opnieuw naar de politie om aangifte te doen
...
Ik heb van deze manier van communiceren nu echt genoeg. Het maakt niet uit hoe redelijk ik me probeer op te stellen. Zodra Van Dijk het er niet mee eens is begint ie als een klein verwend kind te stampvoeten en onder verkondiging van onwaarheden met advocaten of aangifte bij de politie te dreigen. Ik ben dit he-le-maal zat. Dus, vanaf dit moment, Van Dijk. Communiceer ik over eventuele verwijderingen alleen nog schriftelijk via uw advocaat. Netjes per aangetekende brief waarin precies staat aangegeven, wat u én om welke reden, verwijderd zou willen hebben.
De groeten!
P.S, emailen heeft geen zin, Maurice. Deze wordt als SPAM aangemerkt. Stoere mannetjes sturen heeft trouwens ook geen zin...
Update 28 juli 2014:
In de ochtend excessief verkeer naar deze webpagina! Gelukkig hebben de beveiligingsscripts hun werk gedaan. Hierdoor is de toegang tot een aantal webpagina's korte tijd geblokkeerd geweest.
Update 5 september 2014:
Een aantal webshops die als thuisbasis Leonard Springerlaan 7 in Groningen hebben lijken een vergelijkbare methode van werken als Budgethouse te hebben... Het regent klachten over Danzare.nl en No1deals.nl.
Update 12 december 2014:
Van DiJk Beheer B.V. te Emmen (Drenthe) is door de rechtbank in Noord-Nederland failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr. G. Rol. Het insolventienummer van deze zaak is F.19/14/314.