Voor de veiligheid heb ik besloten de originele mechanische schakelklok te behouden. Idee is dat deze de LED voedingen voor de dagverlichting s'nachts afschakelt. Dit scheelt niet alleen 'sluipverbruik' maar is ook gewoon veiliger zo stel ik me voor.
De voedingsspanning voor de fan controller en het relais (dat de netspanning op de beide LED voedingen zet) wordt geleverd door het 10 watt LED drivertje dat standaard in de lichtkap van de Red Sea Max 130 zit. Dit is één van de onderdelen die wordt hergebruikt. Op dit drivertje is ook de nachtverlichting aangesloten en dat betekent dat deze dus altijd aan staat. Dat lijkt vreemd maar als je hier wat langer over nadenkt is dit ook logisch. Je kunt immers moeilijk je hele bak naar naar volledige duisternis laten dimmen om vervolgens de nachtverlichting te ontsteken. Toch?
Natuurlijk had ik voor de nachtverlichting één kanaal van de TC420 kunnen gebruiken maar dat vond ik ook weer een beetje zonde. Vijf regelkanalen voor de LED verlichting lijkt me best wel lekker comfortabel. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Na het inbouwen van de hele reut kwam ik erachter dat de mechanische schakelklok niet echt lekker soepeltjes liep. Er zaten een paar dode punten in. Damn, daarom was die set zo goedkoop natuurlijk. In de veronderstelling dat er misschien wat vuil in het mechaniek zat heb ik deze eerst eens even goed in de WD 40 gezet maar toen dit niet hielp besloot ik
dat ik naar een ietwat meer rigoreuze aanpak moest omzien. Na wat sloop demontage werkzaamheden werd duidelijk dat een deel van de tanden op het regelwiel compleet waren weg gesleten. Kennelijk was er door de vorige eigenaar nogal enthousiast aan de klok gedraaid.
Als je zelf de schakelklok gaat opereren moet je trouwens echt heel voorzichtig te werk gaan. Er zitten zoveel radertjes en wieltjes in dat het bijna onmogelijk is deze weer in de goede volgorde terug te plaatsen. Nu is deze klok van een type waarmee half Europa bezaaid ligt. Man, er zijn er zijn tientallen varianten te vinden,.. op het internet. Of in een aquariumshop die RSM reserve delen levert. Daar ook. Niet echt goedkoop trouwens, een dikke 40 euri's, maar ja. Dan heb je ook wat.
Het nieuwe exemplaar zag er (bijna) eender uit als de FM-DS3 van Ningbo Bainian Electric Appliance Co en limited uit de 'PRC'. Met als enig verschil een andere kleur voor het omschakelpalletje waarmee je klok kunt omzeilen. Deze was van Duitse makelij en zou volgens de verkoper precies passen. Inderdaad, de aansluitingen waren precies hetzelfde. Maar toch mankeerde er iets aan. Na inbouwen bemerkte ik dat ook de schakelring niet soepeltjes liep. Sterker, het kreng liep helemaal niet. Wat bleek, de ring van de klok zat veel te strak in de montageplaat van de Red Sea Max. Deze was dus duidelijk een paar millimeter dikker! En dus zat er niets anders op dan dit gat ietwat op te ruimen. Gelukkig heeft Eli een aantal jaren geleden een deel van het familie fortuin in een handzaam elektrisch boormachientje geïnvesteerd waar ook een heel handig schuurdingetje bij zat. Hoe zoiets heet weet ik niet maar het werkt wel als een lier! Na een paar 'rondjes' verbrand plastic opsnuiven paste het klokje precies! Man, dat was weer mazzel.
Na montage van het klokje en de USB aansluiting voor het USB kabeltje naar de TC420 lichtdimmer kon het grondplaatje weer op de lichtkap worden bevestigd en liep het geheel als een spreekwoordelijk klokje.